Każdy z Was spotkał w swoim życiu zapewne osoby, które cierpią na depresję. A może jest w śród Was ktoś, kto czuje, że dzieje się z nim coś niedobrego, ale nie wie co ? Cierpienie i skrajna niemoc to chyba dwa najbardziej pasujące do tej choroby określenia.

Cierpią nie tylko chorzy, ale i ich rodziny. Oni także czują niemoc. Chcieli by pomóc ale nie wiedzą jak. Bo nie wystarczy powiedzieć weź się w garść, przecież nic się nie dzieje. Dlatego ważne jest by po zauważeniu symptomów nie czekać, że samo przejdzie. Dobrze jest pójść do specjalisty, psychologa, psychoterapeuty, sprawdzić co można zrobić…..Bo można. Im wcześniej, tym lepiej.

W leczeniu depresji równie ważną rolę jak psychoterapia, czy farmakologia odgrywa również odpowiednia, zdrowa dieta.

Witaminy i minerały

Suplementacja magnezem i witaminami z grupy B, w szczególności witaminy B12 jest konieczna. Badania dowodzą, że odpowiednie dawki witamin i magnezu zwiększają odporność układu nerwowego poprawiając pracę komórek, zwiększają odporność psychiczną, poprawiają pamięć i koncentrację. Witamina D natomiast, poprawia samopoczucie i zwiększa tolerancję na stres.

Kiszone ( ale nie kwaszone octem) warzywa takie jak kapusta czy ogórki

to absolutna konieczność w zapobieganiu depresji lub w minimalizowaniu jej skutków. Zawierają w sobie duże ilości dobrych bakterii probiotycznych, które wpływają na poprawę pracy całego organizmu. Zasiedlając nasze jelita, nie dopuszczają do rozrostu negatywnej chorobotwórczej flory bakteryjnej. Specjaliści twierdzą, że zdrowe jelita, to zdrowy mózg. Dlatego wiele Instytutów medycznych zaczęło zajmować się badaniami wpływu diety na leczenie depresji. Ostatnio tematyką tą zainteresowała się Lubelska Klinika Psychiatrii (WIĘCEJ NA TEN TEMAT).

Dieta dla zdrowia psychicznego powinna składać się z dużej ilości warzyw i owoców, a małej mięsa i wędlin. Podejrzewa się, że azotany zawarte w wędlinach mają negatywny wpływ na naszą florę bakteryjną, co jak wiemy sprzyja pogorszaniu stanu psychicznego.

Błonnik pokarmowy, który znajduje się w kaszach, brązowym ryżu warzywach i owocach, razowym pieczywie, to kolejny składnik, dobry dla naszego zdrowia. Ma działanie wymiatające. Czyści nasz organizm z toksycznych produktów przemiany materii. Jeśli do naszej krwi i mózgu dostają się toksyczne substancje, wówczas mózg nie pracuje prawidłowo. Mogą w nim zachodzić nieprawidłowe reakcje chemiczne, podobnie jak u chorych na depresje. Dlatego ważne aby błonnik pokarmowy również znajdował się w naszej codziennej diecie.

Kwasy tłuszczowe Omega 3, które są zawarte w rybach, orzechach, awokado, oliwie z oliwek i dobrych olejach np. oleju lnianym, to budulec błon komórkowych. Niezbędne są do prawidłowej pracy mózgu. Odpowiadają za prawidłową syntezę dopaminy i serotoniny, których niedobór jest odpowiedzialny za stany depresyjne.

Woda

Ważnym składnikiem, o którym często zapominamy jest zwykła woda. Nie tylko nawadnia organizm, powodując lepsze jego dotlenienie, ale również jest nośnikiem wielu witamin, w tym  tych z grupy B, ponieważ one rozpuszczają się w wodzie, a co za tym idzie tylko wówczas mogą być przyswojone  przez organizm.

Produkty, których należy unikać to: białe pieczywo na spulchniaczach, gazowane napoje, duże ilości wędliny i mięs, słodycze, alkohol, smakowe jogurty, produkty wysoko przetworzone, fast food, gotowe potrawy, oraz inne w skład których wchodzą konserwanty i sztuczne barwniki.

Nasze zdrowie zależy w dużej mierze od tego co jemy. Możemy sobie pomóc zachować je w jak najlepszym stanie wybierając odpowiednie produkty. Odpowiednią dietą możemy również wspomóc leczenie stanów depresyjnych, zmniejszyć apatię oraz zwiększyć poziom energii życiowej.

Ewa Żurczak

Psycholog, Terapeuta holistyczny, Coach
Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Właścicielka Centrum Terapii Naturalnych
Umysł Dusza Ciało